Ha megfelelő, erős és piacképes terméket szeretnél eladni, akkor is elcsúszhatsz egy banánhéjon. Mi minden jelent veszélyt egy induló vállalkozás számára? Mibe bukhatnak bele a startupok? Elmondunk néhány hibát, hogy mások kárából tanulhass. 

1. Tőke nélkül, egyedül vágnak bele

Amíg szabadúszóként vállal valaki megbízásokat, akár teljesen egyedül dolgozhat egy szál notebookal, egy okostelefonnal és internetkapcsolattal. A startup megalapítása és működtetése viszont nem magányos bozótharc. Muszáj valakivel ötletelned, muszáj valakivel megosztanod a terheket és a felelősséget. Arról nem is beszélve, hogy ha többen vagytok, a hibákat és kockázatokat is könnyebben kiszűritek.

2. Nem elég jó a termék

Ha csak keveseket érdekel, nem kínál megoldást valós problémára, nem töm be semmilyen rést, nem válaszol meglévő igényekre, akkor az a termék gyenge. Tedd fel magadnak és a barátaidnak a kérdést: az általad nyújtott szolgáltatás, vagy az ötleted alapján fejlesztett applikáció nektek is hasznos volna? Nem? Akkor mások miért foglalkoznának vele?

3. Nem néznek utána, hogy milyen támogatásokat igényelhetnek

Több olyan pályázati, illetve mentorálási forma létezik, ami pont a fiataloknak szól. Például a Széchenyi 2020, a Design Terminál startupoknak szóló mentorprogramja vagy a Budapest Bridge, amely tanácsadással, meetupokkal, ösztöndíjas programmal segít a kezdő vállalkozóknak.

4. A pályázatírást nem profikra bízzák

Akármilyen tehetséges vagy, jobb, ha tapasztalt szakemberek állítják össze határidőre a pályázati anyagodat. Kérj segítséget a Széchenyi Programirodától! Emellett, ha startup céged van, fordulhatsz még a Magyar Fejlesztési Bankhoz is: hamarosan ugyanis új pályázati programot indítanak.  A tervek szerint az állami tőkeprogram keretében, 2020-ig több, mint 1000, jellemzően inkubációs és magvető fázisban lévő vállalkozás juthat kockázati tőkéhez, mintegy 50 milliárd forintot osztanak szét a pályázók között.

5. Nem végeznek előzetes kockázatelemzést és nem írnak üzleti tervet

Muszáj előre számolni a kudarc lehetőségével, és elemezni, hogy érdemes-e elindulni. Egy esettanulmány leírta, hogyan bukott bele egy napi ajánlatokat közzétevő oldal az indulás után abba, hogy nem mérték fel előzetesen a terepet, és nem számoltak az e-kereskedelem buktatóival. Te ne kövesd el ezt hibát! 

6. Bár még csak egy ötlet vagy félkész prototípus van a kezükben, elindítják a közösségi finanszírozást vagy keresik a befektetőt

Több rossz példa is bizonyítja, mekkora baklövés életképes, működő, tesztelt termék nélkül belevágni a pénzgyűjtésbe. Az egyik a Barisieur, a kávéval ébresztő óra fejlesztőinek elsietett kampánya. Nagy hírverést csaptak két éve, de kész, kereskedelmi forgalomba hozható termék még mindig nincsen.  

7. Nem egyedi az ötleted

Az egyik alapvető hiba, ha úgy gondolod, hogy ugyanazon a piacon egy hasonló vagy ugyanolyan termék elfér a többi mellett. Pedig nem. Legyen egyedi és könnyen beazonosítható, amit kínálsz. Ne érd be tucatmegoldásokkal és másolással. 

8. Nem használják a közösségi médiát és a sajtót

Ahhoz, hogy minél többen megismerjék a terméketeket, hírverésre is szükség van. Különben alig tud róla valaki. Kezdjetek el posztolni a termékről és a tevékenységetekről Instagramon, Facebookon, Twitteren. Küldjetek rendszeresen híranyagokat képekkel és videókkal az online médiumoknak! Legyetek jelen az online térben és figyeljetek a visszajelzésekre, mert azok segítségével fejleszthetitek tovább termékeiteket. 

+1: Túlságosan hamar szeretnének klasszikus vállalattá válni

Az első időkben akármennyire is meglódul a szekér, érdemes takarékoskodni. Vagyis nem kell az első évben irodát bérelnetek, alkalmazottakat felvennetek, lecserélni a gépparkot, ha amúgy hatékonyan tudtok dolgozni a jelenlegi feltételekkel és eszközökkel.