Egy sikeres vállalkozás három pilléren nyugszik: a jó ötleten, a szolgáltatásra való tényleges igényen és az anyagi forrásokon.  A legutóbbiban a Széchenyi 2020 Program nyújt segítséget. Ennek egyik célja, hogy támogassa azokat a fiatalokat, akik vidéki otthonukban szeretnének boldogulni, vagy jövőjüket vidéken tervezik.

 

 
A falusi turizmus lehet az egyik olyan terület, ahol itthon sikerre számíthatsz.

Miért éppen a falusi turizmus? Mert mindenkinek szüksége van a feltöltődésre, és nem mindenki akar a világ másik végén kikapcsolódni. A városi ember vágyik a csendre, a jó levegőre, és valami másra, mint ami egész évben körbe veszi. Néha be kell húzni a kéziféket, és itt jössz Te a képbe…
 
Mielőtt belevágsz, érdemes végiggondolni az alapvető feltételeket, és azt, hogy tudsz-e valamilyen kuriózummal szolgálni, ami a leendő versenytársaidnak még nem jutott eszébe. Olyan komplex szolgáltatásban érdemes gondolkozni, ami szállást, étkezést és programot is biztosít egyben, az újdonság erejével hat, lépéselőnybe hozva ezzel Téged.
 
A helyszín, ahol megvalósulhat
 
Nem kötelező üdülőkörzetben megvalósítani a terved. Elegendő egy meghitt és háborítatlan tanyasi, falusi helyszín.
 
A vidéki idill könnyen ötvözhető a napjainkban már elvárt infrastrukturális elemekkel (pl. wifi, parkolás stb.) így a vendégek nem érzik magukat idegennek, és elszigeteltnek, kivéve, ha ez a céljuk.

Fontos szempont, hogy milyen értékekkel és értékrendekkel bír a település, amit vállalkozásodnak kiszemeltél. Rendezett, tiszta falvak, városok jöhetnek szóba, nehogy a települést jelző táblától visszaforduljon a vendég. Tudod jól, mi emberek megannyi tulajdonságunkban különbözünk, és ez jellemzi kis közösségeket is. Ahol a lakók nyitottak, barátságosak és akár partnerek az üzletedben ott van a Te helyed.
 
Nyújts többet, mint a minimum
 
A gasztronómia a falusi turizmus sarkalatos pontja. Légy innovatív, de maradj hű a hagyományokhoz is! Erre kitűnő példa az őriszentpéteri Pajta vagy a tolcsvai Őskaján Étterem, amely a francia és a magyar konyha fúziójából született, így ötvözi a helyi alapanyagokból készített hamisítatlan zempléni finomságokat a francia ízvilággal.
 
Akár interaktív főzőtanfolyammal is hirdetheted a helyedet, ahol a vendégek elsajátíthatják, egy-egy tájjellegű étel elkészítésének csínját-bínját.
 
Programok szervezésénél koncentrálj a hagyományokra és a természetre is. Gondolhatunk itt akár betyár bemutatóra ostorcsattogtatással, vagy egy egyszerű természetjáró kirándulásra botanikai túrával. De ne feledjük, hogy a vendégek pihenni jönnek hozzánk: inkább legyen rövidebb a túra, főleg, ha családok nyaralnak–, legyen idő rácsodálkozni egy-egy szép vadvirágra, ösvényre.
 
Beszéljünk a költségekről
 
Tervezés nélkül nincs vállalkozás. Ez különösen igaz akkor is, ha valaki falusi turizmussal szeretne foglalkozni. Itt szintén három fontos tényezővel találjuk szemben magunkat: Célok és lehetőségek, saját forrás, támogatások.
 
Célok és lehetőségek
 
Ez is olyan vállalkozás, mint a többi. Először is tisztázzuk: ebből akarsz megélni, avagy kiegészítő jövedelemforrásnak tekinted? Amennyiben az előbbi, akkor jó, ha van valamilyen kapcsolatod a vidékkel, vagy olyan ingatlannal rendelkezel, ahol megéri nagyszabású tervekbe belefogni.
 
A falusi turizmus kiegészítő tevékenységként is tökéletesen megállja a helyét, különösen, ha vidéken élsz, és ráadásul mezőgazdasághoz köthető tevékenységgel foglalkozol.
 
Ha a célt kitűzted, jöhetnek a lehetőségek. Írd össze, melyek ezek, mi mindent kell figyelembe venned! Segítségül íme néhány ötletet:
 
- Előny - bár nem kizárólagos feltétel -, ha valaki olyan vidéki térségben él, vagy olyan hellyel van kapcsolata, ami turisztikailag nagy népszerűségnek örvend. Például a táj, az építészet, egy országos hírű turisztikai központ, vagy a gasztronómia sokszínűsége miatt.
- Meg kell keresned azt a rést, ami betöltésre vár, akár még egy felkapott helyen is.
- Fel kell mérni, hogy, kikkel tudsz együttműködni, mert magányos bozótharcosként nem fog sikerülni. Az együttműködésen túl figyelj a megjelenésre, a marketingre és az egységes imázsra.
 
Saját forrás
 
- Ha van olyan ingatlanod, ami alkalmas szállásadásnak kisebb, vagy akár nagyobb volumenű átalakítással, akkor könnyebb lesz az indulás.
- Munkaerőre is gondolnod kell. Milyen munkakörökre lesz szükség, hogyan akarod ezt biztosítani? A családi vállalkozások nagy előnye, hogy ez is megoldható családon belül. Informálódj, nézz utána a jogszabályoknak! Az alkalmazott munkavégzéshez szükséges-e képzettség? Ha igen, melyik a megfelelő?
- A saját tőke és az önerő is lényeges, anélkül nem megy. Még akkor sem, ha pályázati forrásokat akarsz igénybe venni, mivel a pályázati pénzek kifizetése általában utófinanszírozással történik.
- Végül a legfontosabb. Ha terved van, adj neki egy (vagy több) esélyt, és pályázz!

Ha a falusi turizmussal kapcsolatban dédelgetsz terveket, ez a pályázat segíthet.