Hogy a piacon milyen ötletekben rejlik akkora lehetőség, hogy az újításból egy terméket előállítva az valóban képes lenne kitermelni a fejlesztése árát, elég nehéz elsőre eldönteni. Az uniós források elosztásakor is szembesülhetünk ezzel a dilemmával, hiszen elsősorban azokat a kezdeményezéseket érdemes támogatni, amikben van innováció és kreativitás, azaz egy régiónak vagy egy településnek tartós fejlődési lehetőséget adhat egy menő vállalkozás, így társadalmi hasznuk is egyértelmű.

Az ötletes közösségi finanszírozási formák az elmúlt években egyre több valóban piacra termett újítás előállításának forrásait teremtették elő. A crowdsourcing esetében az interneten közzétett vállalkozásnak szánt tippeket tesztelhetik az ötletgazdák, hiszen a közösség tagjai egy adott összeggel támogathatják a kezdeményezést. Egy ilyen utaláshoz elég komoly bizalom kell, mert ezzel egy még nem létező szolgáltatás finanszírozását hozzuk össze, számunkra ismeretlen partnerek társaságában. Ha elég jó az ötlet és összejön a megfelelő összeg, akkor maga vállalkozás is beindulhat és a termék elkészülte után hozzájuthatunk ahhoz, aminek létrejöttében reménykedtünk. Érdemes leszögezni, hogy a crowdfunding nem csak „adomány” (donation) jellegű finanszírozást jelent.

Vannak olyan modellek is, ahol a finanszírozó üzletrészt szerez (equity), vagy a vállalkozónak utóbb hitelként vissza kell fizetnie a támogatási összeget vagy annak egy részét (debt). A projekteket gyűjtő internetes oldalak általában a sikeresen összegyűjtött pénz néhány százalékát kérik csak el cserébe.

Közhelyesnek tűnik, de a legfontosabb valóban hinni egy projektben és logikusan elmagyarázni egy lehetséges támogatói körnek, hogy miért érdemes beszállni egy ötlet megvalósításába. Aki már részt vett ilyen vállalkozásban az tudja, hogy nem csak izgalmas és kockázatos, hanem önmagában óriási élmény, hogy az érintettek részévé válhatnak valaminek, amiben fantáziát látnak. Lehet az egy film forgatókönyve, gyermeküket egyedül nevelő anyukák támogatásáról szóló kiállítás vagy éppen egy kis méretű quadrocopter, amit VR-szemüvegen keresztül úgy követhetünk, mintha benne ücsörögnénk. Az utóbbit az egyik legismertebb közösségi finanszírozási forma, a Kickstarter dobná a piacra Tanky Drone néven és mivel akár 160km/órával is repülni képes a szerkezet komoly piaci karrierre számíthat.

Ma már ott tartunk, hogy a Stanford egyetemen tananyag lett a kicksarteres projekttervezés. A manapság is népszerű képregények piacán a Kickstarter a második legnagyobb kiadónak számít, Kickstarteren indult projektek értek el a New York Times könyves, és a Billboard zenei toplistájáig.

Aki elkezd egy projektet futtatni online felületen, annak tudnia kell, hogy a Kickstarter használata pár kikötéssel, feltétellel is jár. Először is adott időn belül kell elérni a projektet meghirdető személynek/csapatnak a kitűzött összeget. Egy fejlesztésre váró játék esetében okosan kell megtervezni, hogy mennyibe kerül majd a kivitelezés, hiszen korlátozott idő áll rendelkezésre a források összegyűjtésére, ami ha nem jön össze -és nem indul el a vállalkozás- akkor a befolyt pénzt természetesen vissza kell fizetni.

A rendszer döccenőit tükrözi, hogy ez gyakran nem történik meg és már emiatt a PayPal idén azt tervezte, hogy kivonja a közösségi finanszírozós platformokat a vásárlóvédelmi programja alól. A védettségünk befektetőként vagy fejlesztőként így is elég erős, csak át kell látnunk, hogy mire kell figyelnünk. A Kickstarter szabályai szerint ha egy projektre nem jön össze a kért pénz, a támogatóknak nem kell fizetni (ezért is gyűjthetnek látszólag hatalmas összegeket például viccprojektek), de ha összejött a pénz, elindult a vállalkozás, reklamációnak helye nincs, a Kickstarter nem vállal további felelősséget azért, hogy a projekt indítója mit ígért, és később mit tart be ebből. A legfrissebb és nagyon izgalmas projektekről itt olvashatunk.

A Kickstarter mellett azonban vannak még jó lehetőségek a pénzszerzésre! Áprilisban indult ugyanis a Széchenyi 2020 keretében egy olyan, 2018. októberéig tartó program, ami kifejezetten a fiatalokat célozta meg, és a vállalkozások indítási költségeihez lehet igénybe venni támogatást. Ráadásul nem kis összeget osztanak szét, 2,9 milliárd forintos keretből gazdálkodnak. A részletekről itt olvashatsz!